24 kitchen

Eenvoudig en gezond
boodschappen doen

24 Delivery: de oplossing voor een gezonde maaltijd

In opdracht van het Voedingscentrum en 24 Kitchen ontwikkelde ik samen met een medestudent het digitale platform 24 Delivery. Een platform waar Jonge gezinnen hulp krijgen bij het bereiden van een gezonde maaltijd. Het is een slimme en tijdbesparende manier die consumenten helpt met het kiezen van gezonde recepten, de boodschappen en het koken.

Google’s Material design

Dit project hebben wij tijdens de specialisatie User Experience Design mogen maken. Vanuit de briefing was het een vereiste dat ouders met jonge kinderen gezonder moeten gaan koken. Daarnaast moest het belangrijkste prototype een tablet-gebaseerde interface worden gebaseerd op het ontwerpidioom: Google’s Material design.

Steeds meer consumenten zijn gemakseters

Onderzoek toont aan dat steeds meer mensen gemak een belangrijke factor als het gaat om de bereiding van een maaltijd. Het gevolg hiervan is dat consumenten steeds vaker kiezen voor een ongezonde kant-en-klaar maaltijd. Tegelijkertijd laat het onderzoek zien dat ouders zich verantwoordelijk voelen voor het eetpatroon van hun kinderen. Ze realiseren zich dat er van hun een voorbeeldwerking uitgaat, die bepalend is voor het eetpatroon van hun kinderen op latere leeftijd.

BJ Fogg's Behavior Model

Na uitgebreid onderzoek, gingen wij aan de slag. We realiseerde dat de oplossing het (eet)gedrag van ouders met jonge kinderen moest veranderen. We maakte daarom bij het conceptualiseren gebruik van het BJ Fogg's Behavior Model, omdat de motivatie om gezond eten er wel is maar de ability om dit daadwerkelijk te gaan doen ontbrak. Met onze oplossing probeerde wij de ability om het gewenste gedrag uit te voeren te verhogen.

Concept | 24 Delivery

De applicatie wordt in het drukke schema van ouders met jonge kinderen geïntegreerd. Doordeweeks hebben zij weinig tijd om na te denken over de boodschappen omdat ze allebei een drukke baan hebben. De app begint dus op zaterdag met de eerste interactie met het gezin. Wanneer ze vijf recepten hebben uitgekozen voor het avondeten van maandag tot en met vrijdag kunnen ze ook nog andere boodschappen mee bestellen. Omdat ze nu alles vanaf de bank kunnen bestellen hoeven ze eigenlijk helemaal niet meer naar de supermarkt toe, wat veel tijd scheelt.

Track & trace

Wanneer de bestelling is geplaatst, kunnen ze zelf een bezorgmoment kiezen. Met de Track & Trace functie weten de consumenten altijd waar de boodschappen zich bevinden en wanneer het wordt bezorgd. Vervolgens thuis, geeft de applicatie stap voor stap aan hoe de recepten klaar gemaakt moeten worden. Na het eten kunnen ze een recensie achterlaten over het recept samen met assistent Tom. Dit is een geanimeerd persoon die op een attractieve manier helpt met het achterlaten van een recensie.

Laten we eens kennismaken.

Ik vertel graag meer over mijn werk.

Bel mij op of stuur een e-mail

Volgende